Když se terčem stane učitel
Časová dotace: 8 hodin
"Máte právo na bezpečí. Naučte se bránit důstojně, efektivně a bez pocitu viny."

Násilí vůči učitelům ve školním prostředí je téma, které nelze přehlížet – ať už jde o verbální útoky, psychický nátlak, digitální šikanu nebo fyzické incidenty ze strany žáků, rodičů či kolegů. Tento seminář nabízí prostor k reflektování vlastní zkušenosti i k získání konkrétních nástrojů, jak podobným situacím čelit. Účastníci se seznámí s typologií agresivního chování a psychologickými dopady, jako jsou stres, úzkost, syndrom vyhoření či ztráta motivace. Diskutovat se budou možnosti obrany, a to od asertivních technik a bezpečné komunikace až po právní rámec a zásady trauma-respektujícího přístupu. Důraz bude kladen na budování vztahů založených na respektu, na roli kolegiální podpory a na roli vedení školy při řešení incidentů. Součástí programu jsou modelové situace, skupinové diskuse, případové studie a doporučení intervenčních programů.
Co vám seminář přinese?
- Porozumění typům násilí ve školách – přehled forem agresivního chování vůči učitelům
- Psychologické souvislosti – poznatky o vlivu stresu, vyhoření či úzkostí na profesní i osobní život pedagoga.
- Praktické obranné techniky – osvojení asertivní komunikace, deeskalace konfliktů, trauma-respektujícího přístupu.
- Právní orientaci – základní informace o právech učitele, možnostech obrany a postupu při útocích.
- Modelové situace a případové studie – praktický nácvik řešení konfliktních situací na základě reálných zkušeností.
Komu seminář doporučujeme?
Seminář je určen učitelům, kteří hledají praktické strategie, jak si chránit své profesní zdraví, obnovit důvěru ve vztazích s žáky i kolegy a posílit kulturu bezpečí a respektu ve školním prostředí. Zejména je určen pro ty pedagogické pracovníky, kteří: se setkali nebo se obávají agresivního chování ve škole, hledají způsoby, jak se lépe chránit a zvládat rizikové situace a chtějí přispět ke kultuře bezpečí a respektu ve školním prostředí.
Cílová skupina:
- speciální pedagogové
- asistenti pedagoga
- výchovní poradci
- vychovatelé školských zařízení
- učitelé SOŠ a SOU
- učitelé gymnázií
- učitelé 2.stupně ZŠ
- učitelé 1.stupně ZŠ
- ředitelé škol a školských zařízení
- učitel praktického vyučování
Program
- Co znamená být "terčem" ve školním prostředí
- Typologie násilí či agrese vůči učitelům (verbální, fyzická, psychologická, digitální)
- Psychologické dopady na učitele
- Možnosti obrany a prevence
- Vztahy ve školním prostředí
- Praktické nástroje a zásahy
- Modelové scénáře
- Co dělat "před" a "po"
- Doporučená literatura a zdroje pomoci
- Diskuze