Škola života (i pro učitele): Cesta k wellbeingu ve školním prostředí
Časová dotace: 8 hodin

"Wellbeing není luxus – je to základ dobré výuky i života."
Tlak, očekávání, emoční vypětí – to jsou výzvy pedagogická profese, které mají přímý dopad nejen na výuku, ale i na duševní zdraví samotných učitelů. Seminář "Škola života (i pro učitele)" je zaměřen na praktickou i teoretickou podporu wellbeingu pedagogických pracovníků. Nabízí prostor pro sebereflexi, inspiraci i konkrétní nástroje, které mohou pomoci udržet vnitřní rovnováhu v každodenním školním provozu. Účastníci se seznámí s principy emoční regulace, prevencí vyhoření, se základními technikami duševní hygieny i možnostmi podpory v rámci školního prostředí. Zaměříme se na rozpoznávání emočních vzorců, práci s vnitřním nastavením a vytvoření osobního wellbeing plánu. Součástí programu jsou mikrointervence využitelné přímo ve školní praxi (dechové techniky, mentální přestávky, mikropohyb a práce s prioritami. Seminář klade důraz na individuální přístup – umožňuje účastníkům pracovat samostatně, v bezpečném prostředí bez tlaku na sdílení.
Co vám seminář přinese?
- Získání odborného rámce pro wellbeing – účastníci se seznámí s psychologickými teoriemi (např. PERMA, resilience, emoční regulace), které dávají srozumitelný základ pro péči o duševní zdraví ve školním kontextu
- Rozpoznáte vlastní emoční vzorce a stresory
- Osvojíte si jednoduché mikrotechniky
- Získáte strategie, jak předcházet profesnímu vyčerpání a jak pracovat s hranicemi
- Zvýšení sebereflexe a kompetence pro vnitřní leadership – vědomá práce s vlastními emocemi přispívá ke kvalitnějšímu rozhodování, komunikaci a vedení lidí (žáků i kolegů)
- Přímé využití ve třídním řízení a prevenci kázeňských obtíží
Komu seminář doporučujeme?
Seminář je vhodný jak pro učitele, tak pro vedení škol, metodiky prevence či školní psychology a další pedagogické pracovníky, kteří se zajímají o nástroje strategie vhodné pro rozvoj jejich vlastní emoční kompetence včetně prevence syndromu vyhoření.
Program
- Co je wellbein; psychologické teorie
- PERMA – prvky pro dosažení spokojeného a naplněného života
- Duševní odolnost
- Sebesoucit – význam a možnosti rozvoje
- Rizikové faktory a školní realita
- Dechová cvičení, mikropohyb, práce s časem
- Vyhoření, odolnost, hranice
- Osobní wellbeing plán