Učitel v emočně náročném prostředí

Časová dotace: 8 hodin

"Emoce nejsou slabost. Jsou kompas, který vám pomůže nezabloudit ve školní džungli."

Profese učitele je spojena nejen s náročnými pedagogickými požadavky, ale i s emočními výzvami, které mohou vyústit ve stres, syndrom vyhoření nebo úzkostné stavy. Tento odborně zaměřený seminář se soustředí na rozvoj emoční kompetence jako klíčového nástroje pro prevenci psychického vyčerpání a budování zdravého školního klimatu. Účastníci semináře se seznámí s typologií agrese a násilí ve školním prostředí, s dopady těchto jevů na psychiku pedagoga a s možnostmi obrany. V praktické části budou představena intervenční opatření, trauma-informed přístup, komunikační techniky i případové studie. Důraz bude kladen na posilování profesní odolnosti, budování respektujících vztahů s žáky a kolegy a využití nástrojů pro obnovu psychické rovnováhy.

Co vám seminář přinese?

  • Zvýšení emoční kompetence
  • Praktické strategie, jak zvládat stresové situace
  • Rozvoj komunikačních dovedností v náročných situacích
  • Schopnost rozpoznat a reagovat na rizikové chování
  • Posílení profesní odolnosti (resilience)
  • Nástroje pro vytváření bezpečných vztahů s žáky i kolegy
  • Seznámení s legislativou a právy učitele
  • Inspiraci pro další profesní rozvoj

Komu seminář doporučujeme?

Seminář je určen všem pedagogickým pracovníkům škol, kteří chtějí efektivněji pracovat se svými emocemi, zvládat zátěžové situace a přispívat k bezpečnému a respektujícímu prostředí ve škole.

Cílová skupina:

  • ředitelé škol a školských zařízení
  • speciální pedagogové
  • asistenti pedagoga
  • učitelé ZUŠ a SUŠ
  • výchovní poradci
  • vychovatelé školských zařízení
  • učitelé 1.stupně ZŠ
  • učitelé 2.stupně ZŠ
  • učitel praktického vyučování
  • učitelé gymnázií
  • učitelé SOŠ a SOU
  • učitelé speciálních škol
  • učitel - metodik prevence

Program

  • Představení, očekávání, emoční mapa učitelské profese
  • Psychohygiena v praxi: dechové techniky, mentální pauzy, mikro-rutiny
  • Emoční seberegulace a zvládání frustrace: technika STOP, práce se spouštěčem
  • Sebereflexe a profesní identita: Proč učím? Vnitřní zdroje vs. Pochybnosti
  • Modely kolegiální pomoci, komunikace mezi pedagogy
  • Práva učitele v náročných situacích: legislativa, kdy se bránit a jak, podpora vedení
  • Budování profesní resilience: 7 pilířů odolnosti, plán osobní pohody
  • Diskuze